Gezond zwanger (worden)

Heb je een zwangerschapswens? Sta dan eerst even stil bij jouw gezondheid, leefstijl en werkomstandigheden. Ook voordat je zwanger bent, kun je bij ons terecht met vragen over (gezond) zwanger worden.  Al jouw vragen worden beantwoord tijdens het kinderwensspreekuur. Jouw leefstijl kan van invloed zijn op jouw kans om zwanger te worden en kan ook belangrijk zijn voor de ontwikkeling en gezondheid van het kindje. Ook bepaalde erfelijke ziektes of ongunstige beroepen kunnen van invloed zijn.

Ben jij gezond zwanger?

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat de eerste weken van de zwangerschap de belangrijkste zijn in de ontwikkeling van een kind. Gezonde voeding en het slikken van foliumzuur vóór de zwangerschap verhogen de kans op een gezond kind. Roken en alcohol kunnen de gezondheid van jouw kind juist nadelig beïnvloeden.

Wat kun je zelf doen

Voordat je begint met lezen: pak 2 rietjes en adem tijdens het lezen van onderstaande tips door deze twee rietjes.

TIP 1: Wist je dat de zin in een sigaret na 5 minuten al afneemt? Je hoeft jezelf dus maar 5 minuten af te leiden! Geen idee hoe je die tijd kunt opvullen? Dit zijn een paar activiteiten die om en nabij de 5 minuten duren: een potje candy crush, een youtube-tutorial volgen (bijvoorbeeld: hoe knip ik mijn eigen haar?), nagels lakken, een vriendin bellen, je kat/hond/kanariepiet knuffelen, online babykleertjes shoppen, een blokje om, je tanden poetsen, laurierdrop eten (niet te veel!); dat smaakt vies in combinatie met een sigaret. En tot slot: kauwgom kauwen, heel veel kauwgom kauwen.

TIP 2: Wanneer je stopt met roken, let dan ook op de hoeveelheid koffie (of andere cafeïnehoudende dranken) die je drinkt. Je kunt van cafeïne namelijk hartkloppingen krijgen. De nicotine in sigaretten breekt de cafeïne sneller af. Zo kun je onterecht denken dat de hartkloppingen een ontwenningsverschijnsel zijn. Bovendien is het verstandig om niet teveel cafeïne te gebruiken tijdens de zwangerschap.

TIP 3: Maak een potje waar je geld instopt. Geld dat je normaal kwijt bent aan sigaretten. Rook je een pakje per dag? Dan bespaar je per maand zo’n €200,-. Dat is een flink bedrag. Spreek daarnaast bijvoorbeeld af dat je iedere keer als je een maand gestopt bent je het geld uit het potje haalt en iets leuks voor de baby op komst koopt.

TIP 4: Stop samen! Want: stoppen met roken is makkelijker voor mannen dan voor vrouwen. Zij hebben namelijk veel minder last van ontwenningsverschijnselen. Papa heeft dus geen excuus meer. Naast dat dit zorgt voor een rookvrije omgeving wanneer jullie baby er straks is, heb jij ook steun aan je partner wanneer het even moeilijk wordt én kom je niet in de verleiding. Win-win-win.

TIP 5: Nicotinevervangers verdubbelen de kans van slagen tijdens het stoppen. Zo heb je pleisters, inhalers, kauwgom, zuigtabletten en smelttabletten (die laatste zijn erg vriendelijk voor de kleine portemonnee) die je een heel eind op weg kunnen helpen. Wil je hier gebruik van maken? Ga altijd even langs de dokter om advies te vragen.

MEER INFO
Wil je meer lezen over stoppen met roken tijdens je zwangerschap of een zwangere vrouw in je omgeving helpen? Kijk op: www.ikstopnu.nl. Ook kun je  bij de verloskundige aangeven dat je hulp wilt bij het stoppen met roken.

Heb je het einde van dit schrijven gehaald met de twee rietjes in je mond? Of kreeg je het halverwege toch zó benauwd dat je het niet meer op kon brengen? Dat is vergelijkbaar met wat jouw baby voelt, iedere keer dat jij een sigaret opsteekt. Hopelijk heeft dit je nóg meer motivatie gegeven om te stoppen.

Veel succes!!

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen met een gezond gewicht minder vaak problemen hebben met zwanger worden, gezonder zwanger zijn en een vlottere bevalling hebben. Wanneer jouw BMI boven de 30 is heb je meer kans op o.a. diabetes tijdens de zwangerschap en geven we je rond 24-26 weken het advies om een Glucose Tolerantie Test (GTT) te doen. Hierbij wordt de nuchtere glucose waarde bepaald en de glucose waarde 2 uur na het drinken van een glas mierzoete siroop. Indien de uitslag afwijkend is, heb je grote kans dat je zwangerschaps-diabetes zult ontwikkelen.

Hoe hoger het BMI, des te meer risicofactoren en aanvullend onderzoek nodig is.

Sporten tijdens de zwangerschap is heel goed! Tenzij je lichamelijke klachten hebt; probeer binnen je pijngrens voldoende te bewegen. Geadviseerd wordt om aan cardiotraining te doen (fietsen, joggen, zwemmen e.d.). Intervalsporten, sporten met veel onverwachte bewegingen of sporten waarbij een hoge hartslag gehaald wordt, worden afgeraden (spinning, tennis, sprint). Vrouwen die tijdens de zwangerschap sporten, bevallen vlotter, herstellen sneller en zijn vaak fitter tijdens de zwangerschap. Overleg eventueel met een sportinstructeur over een aangepast schema.

Ria Wiertz, onze praktijkassistente, is al meer dan 25 jaar op verschillende manieren bezig met zwangerschap, bevallen en borstvoeding. De cursus “Bevallen kan Anders” voor aanstaande ouders is een 1-daagse cursus op zaterdag die om de twee maanden gegeven wordt. Er wordt informatie gegeven over alles wat met de bevalling te maken heeft: weeën, ademhalingsoefeningen, houdingen enzovoorts.

Voor meer informatie kijk op www.bevallenkananders.nl

Er zijn diverse zorgverzekeraars die een zwangerschapscursus (of een gedeelte daarvan) vergoeden.

Als je zwanger bent verandert er veel. Naast de fysieke en hormonale veranderingen brengt een zwangerschap mentale en sociale veranderingen met zich mee. Dit alles kan leiden tot stress of tot psychische klachten. Je hoeft je hier niet voor te schamen of je schuldig te voelen. Het beeld dat zwangere vrouwen altijd blij zijn en stralen klopt lang niet altijd. Als je last hebt van gevoelens als boosheid, spijt, somberheid, angst of paniek, dan ben je zeker niet de enige. Ook relatieproblemen komen regelmatig voor. Natuurlijk kunnen lichte klachten zoals emotionele buien bij de zwangerschap horen. Maar worden je klachten erger of duren ze langer dan een week? Dan is het misschien verstandig om hulp te zoeken.

Binnen onze praktijk verwijzen wij vaak door naar coach/trainster Tevfika Los.  Zij stelt zich graag aan je voor.

Hallo! Mijn naam is Tevfika. Van 1984 tot en met mei 2014 ben ik werkzaam geweest als verzorgende en verpleegkundige. Sinds 1999 als verpleegkundige op de verlos- en kraamafdeling o.a. in het voormalig Ruwaard van Puttenziekenhuis.
Daarnaast heb ik opleidingen gevolgd tot Neuro Linguïstisch Programmeur (NLP) en Transpersoonlijk Coaching en Counseling (TCC) bij Smara Opleidingen. Ook ben ik gediplomeerd (MBE) Mindfulness Based Emotional Intelligence Meditatie trainer opgeleid volgens de Bridgeman methode. Momenteel heb ik bijna mijn opleiding als DO-IN yoga docent afgerond.

Naast mijn bedrijf Lanselos geef ik momenteel ook les op het Zadkine, bij de opleiding tot Kraamverzorgende.

Steeds meer kwam bij mij de vraag, wat kan ik doen met deze kennis. Ik heb zoveel mensen mogen ontmoeten die mij geholpen hebben om mij te helen, spiegelen en transformeren. Dit wil ik ook voor een ander betekenen.
Wellicht kan ik jou een stukje begeleiden in deze bijzondere periode, jouw zwangerschap!

Afspraak intakegesprek

Zwanger? Gefeliciteerd! Maak hier een afspraak voor een eerste gesprek en een eerste echo.

Bel ons

Aanmelden

Wil je je aanmelden bij de praktijk? Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Aanmelden

Praktijk

Heb je een afspraak gemaakt en kom je binnenkort bij ons langs? Hier vind je ons adres. Tot dan!

Adres

Afspraak

Zwanger? Gefeliciteerd! Maak hier een afspraak voor een eerste gesprek en een eerste echo.

Bel ons

Aanmelden

Wil je je aanmelden bij de praktijk? Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Aanmelden

Praktijk

Heb je een afspraak gemaakt en kom je binnenkort bij ons langs? Hier vind je ons adres. Tot dan!

Adres